Champagne, sinterklaas en afscheid nemen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu Champagne, sinterklaas en afscheid nemen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu

Champagne, sinterklaas en afscheid nemen

Door: Eefke Stevens

Blijf op de hoogte en volg Eefke

10 December 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Lieve familie, vrienden en volgers
Hier het laatste reisverslag vanuit Genadendal. Erg vreemd om hier nu te zitten typen terwijl het zo leeg aanvoelt. Alles is van de muur, koffer is ingepakt en mijn kamertje is erg leeg zonder mijn spullen en de lieve kaartjes die ik hier heb ontvangen.

Eerst maar even een terugblik. Vorige week dinsdag zouden we sinterklaasavond houden met gedichten. Door het vertrek van Eefje hebben we ervoor gekozen om de gedichten achterwegen te laten. Ieder huis had kleine hapjes gemaakt en we hadden Lizelle uitgenodigd, het was immers de laatste keer dat we wat met zijn alle afgesproken hadden. Als bedankje hebben we Lizelle, Mark en Kyle een safari cadeau gedaan. Lizelle had de tranen in haar ogen staan. Het was mooi om te zien hoe ontroerd ze was.
Donderdag hebben we de eind presentatie gehad. Alles is goed gegaan. We hebben erg mooie bedankjes gekregen van mnr. Jellen en mnr. Speelman (adjunct- en directeur van de L.R. Schmidt). ’s Avonds was het tijd voor de allerlaatste braai bij mnr. Jellen. Zoals gewoonlijk een gezellige avond.

Vrijdagochtend kwam kyle met twee grote pakketten aan de deur. Een voor Maud en een voor mij! Toen ik hem open had, zag ik dat alles ingepakt was in sinterklaaspapier en allemaal enveloppen in zaten: Open maken op pakjes avond! Dus hup alle cadeautjes in de tas en op naar Stellenbosch. De studentenstad van de West-kaap. Die middag zaten we bij J.C. Le Roux aan de champagne. Niet verkeerd om je middag te beginnen met een champagne tasting. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een winetasting, die helaas wat tegenviel. Die middag mocht ik mijn cadeautjes openmaken en bij ieder cadeau zat een gedicht! Erg leuk gedaan! Ik werd goed verwend met chocolade pepernoten (die de volgende dag al waren gesmolten in de auto), karamel-choco poeder (lekker met 30graden, dus hop het koffer in voor thuis), cakebeslag voor in een mok, een likeurtje en een high tea pakket! De ouders van Maud hadden ook nog wat cadeautjes achtergelaten dus als verrassing had Maud nog meer cadeautjes en wij ook! Kortom een gezellige hollandse middag! De middag bestond verder uit potje poolen, biertje en gezellig kletsen met mensen uit het hostel. Daar leerde we Joyce kennen, een meisje uit Nederland die ook stage loopt in Zuid Africa. Die avond zijn we met zijn alle wezen eten bij de pizzaria (aangezien de stroom was afgesloten ivm druk uitoefenen op de overheid en we alleen daar nog konden eten), en vervolgens stappen.

Zaterdag zijn we doorgereden naar Kaapstad en zijn we naar de Old Biscuit Mill geweest. Een marktje met veel kraampjes en eet/drink standjes. In Waterfront zijn we opgesplitst en Suzanne en ik gingen wachten op Mathijs. Hij was met de jongens op pad en we reden met hem mee terug naar Genadendal. Dus maar een cocktail gedaan op het terras. Even boodschapjes gedaan voor de avond (lees: wijn halen) en weer naar een ander terras waar een bandje speelde. Een gezellige avond met een biertje, shotje en mooie live muziek. De band van de auto was erg leeg, dus uiteindelijk was Mathijs er rond een uur of 11 er. Nog een drankje gedaan en toen naar huis. Zondags ben ik met Mathijs en Suzanne naar Cape Algulhas gereden. Het meest zuidelijke puntje van heel Afrika en waar de Atlantische en Indische oceaan elkaar kruisen. Daar hebben we rond gelopen, rustig op de rotsen gezeten, een schipwrak bekeken en de vuurtoren beklommen. Op de terugweg zijn we in Napier gestopt voor een drankje. Daar kwamen we aan in een erg leuk hostel/restaurant waar we wat hebben gedronken, potje poolen en uiteindelijk ook maar wat hebben gegeten aangezien het al 7uur was. Op naar huis!

Deze week is rustig. Ik heb al twee dagen alleen op school gezeten en aan de laatste opdrachten en reflecties gewerkt (kleine maud was bij haar eigen projecten en andere maud voelde zich niet lekker). Dinsdag hebben we afscheid genomen van mnr. Jellen, mnr. Speelman en de school, onze koffers in gepakt en ‘s avond een rustig avondje gehad.
Vandaag laatste spullen in gepakt, ons schoolverslag afgemaakt en toen viel de stroom uit, dus lekker boekje lezen. Vanavond nog een afscheidsborreltje drinken met de groep!

En dan is het nu toch echt tijd om mijn thuis voor 3 en een halve maand, achter me te laten. Het voelt gek, alsof ik pak voor een weekendje weg en ik gewoon weer terug kom. Maar morgenvroeg stappen we in de auto en gaan we eindelijk lekker reizen. Even heerlijk vakantie nemen na de drukte van alles afronden. We gaan van Karoo (natuurgebied), naar Bethulie, Lesotho, Basotho, Johannesburg, Graskop, Krugerpark, Swaziland, St. Lucia naar Durban om vervolgens weer terug te vliegen naar Kaapstad. Daar zullen we nog een nachtje slapen voordat we weer naar huis vliegen. We hebben nog weinig vaststaan voor de vakantie, we zien het daar wel.

Lieve lezers, bedankt voor het volgen van mijn reisverslagen, jullie leuke reacties en jullie berichtjes! Vond het erg leuk om het te lezen. Ik ga reizen en zie jullie snel weer!
Veel liefs,
Eefke

If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together - African proverb

  • 10 December 2014 - 18:55

    Marian Visser:

    Hallo Eefke,

    Jij bedankt voor je leuke verslagen en mooie foto`s, geniet nog maar even van jullie vakantie/rondreis en de kerstdagen daar.
    Heel veel groetjes Marian

  • 10 December 2014 - 22:08

    Ans Van Stigt:

    Hey Eefke,

    Tjee wat vliegt de tijd voorbij!! Maar er gaan nog een paar mooie weken voor je komen zo te lezen, wauw!!
    Wat een prachtige foto's, als ik alleen al die blauwe lucht zie.......ik kan je wel vertellen dat de chocolade hier niet smelt haha! Hebben alweer een keer moeten krabben.
    Kerstboom staat hier alweer, net zoals al in veel huizen als je rondkijkt, de rest zal dit weekend wel komen. Blijft altijd wel gezellig om naar huis te rijden en te zien dat er al veel tuinen zijn versierd met Sky. Radio op de achtergrond.
    Dank dat je ons hebt laten mee genieten van al je ervaringen, brengt het land een beetje dichterbij.
    Wens je nog 2 super gave weken en zie je in het nieuwe jaar weer.
    Goede reis morgen en natuurlijk krijgen we nog wel een keer de foto' te zien die jullie aankomende weken gaan maken toch?
    Liefs Ans

  • 13 December 2014 - 18:52

    Willemien:

    Hallo eefke.
    nog veel plezier met je laatste 2 vakantie weken.
    tot oudjaarsavond.
    groetjes van ons allemaal
    willemien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eefke

Ik ben Eefke, ben 21 jaar jong en woon in Gaanderen. Ik studeer Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de HAN in Nijmegen. Voor mijn studie ga ik 4 maanden stage lopen in Zuid-Afrika! Door middel van deze blog probeer ik jullie een beeld te geven van mijn tijd in Zuid-Afrika.

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 5848

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 01 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: