Braaien, Pinguïns, safari en Afrikaanse kos! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu Braaien, Pinguïns, safari en Afrikaanse kos! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu

Braaien, Pinguïns, safari en Afrikaanse kos!

Door: Eefke Stevens

Blijf op de hoogte en volg Eefke

12 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Lieve familie, vrienden en volgers.

Op 24 september was het hier Heritage day. Een dag waarop ze hun cultuur en tradities vieren. Ook wel Nationale Braaidag. 'S ochtends was er een viering in Genadendal. De directeur van de school vertelde over de L.R. Schmidt (die 200 jaar bestaat), de kinderen zongen een liedje en ze voerde een toneelstuk op. Erg leuk om te zien. Vervolgens zijn we over de markt gelopen en in de middag lekker in onze achtertuin bruin worden. Om 4 uur (5 uur Afrikaanse tijd, ik ben al helemaal ingeburgerd) zijn we naar de Afrikaanse studenten gelopen. Daar hebben we samen gebraaid en een gezellige avond gehad.

In het weekend zijn we naar Kaapstad gegaan. Daar zijn we vrijdagavond naar Club31 geweest. Een club gevestigd op de 31ste etage van een kantoorpand. Een prachtig uitzicht dus! Zaterdags zijn we naar Castle of Good Hope geweest. Daar is een museum over de gevechten met de Khoi en over de VOC. 'S avonds was het plan om bij het hostel te blijven en op tijd naar bed te gaan (zondag ging de wekker al weer om 7 uur).
Maar toen we eenmaal buiten zaten met een paar meiden, een paar flessen wijn en een potje Kingsen, werd het wel erg gezellig, en later. Dus ach, stappen kon er ook nog wel bij. Helaas ging het van vroeg naar bed naar vroeg in de ochtend naar bed. Rond 6 uur lagen we eindelijk in ons bed en na een powernap gingen we richting Grabouw.
Daar zouden we een Nomad Tour experience hebben. Het plan was om te gaan kajakken op zee met walvissen. Helaas was de wind te sterk en kwam dat er niet van. Gelukkig hebben we de walvissen wel in een ander kustplaatsje kunnen zien. Vervolgens zijn we naar Betty's Bay gereden om daar naar een park te gaan waar pinguïns beschermd kunnen leven.
Klaarwakker en met een big smile liep ik daar rond, wat een geweldige beestjes zijn het ook!

De week daarna bestond uit werken, de eerste groepsgesprekken gevoerd en werken aan ons naschoolse programma.

Vrijdag 3 oktober was het dan eindelijk tijd voor onze vakantie. Ja na 3 weken hier te zijn, hadden we al vakantie verdiend! De school zat dicht in verband met de voorjaarsvakantie dus hadden wij een weekje vrij.
Rond 9.00 uur zijn we in de auto gestapt en onze vakantie was dan echt begonnen. Het begon meteen al goed. Onze 'shortcut-route' bleek een zandweg te zijn met ontzettend veel kuilen, hobbels en heuvels. Ik kon dus niet harder dan 40km rijden, waardoor het nog niet opschoot. Eenmaal op de N2 ging het een stuk sneller. We zaten in een mooi hotel en hadden een eigen huisje. 'S middags zijn we de auto weer ingestapt op weg naar Botlierskop want we gingen olifant rijden! We hadden een rit van een half uur en het was een supergave ervaring. Je gaat helemaal mee in het ritme van de olifant.
Zondags zijn we richting Port Elizabeth gereden, over de Garden Route. Een mooie route met veel natuur en wilde Baboons (apen) langs de weg. In PE hebben we heerlijk aan het strand gelegen, de zee in geweest en het echte vakantiegevoel gehad.
Dinsdags zijn we met een tourguide naar Addo National Elephant Park geweest. Daar hebben we een dagsafari gedaan en veel wilde dieren kunnen zien! Binnen 10 minuten hadden we de eerste olifanten al gezien. En gewoon langs de kant van de weg. Erg dichtbij en erg mooi om te zien!
Woensdags zijn we terug gereden richting Knysna. Het weer is hier al net zo veranderlijk als in Nederland. We gingen van 30 graden naar 18 graden, grijs en regen! Gelukkig zaten we dichtbij een shopping mall en hebben we ons daar prima vermaakt. Donderdags zijn we op pad geweest met de tourguide van het hostel. De Knysna WOW tour. We begonnen de dag in een kano, in het zonnetje. Heerlijk. We hebben 5km afgelegd en de rivier en zijn omgeving was prachtig! Nu snapte we waarom de Garden Route zo mooi is. Vervolgens zijn we door Knysna gereden en hebben we veel gehoord over de historie van Knysna. We kwamen aan bij the Knysna heads. Daar hadden we prachtig uitzicht over de zee en Knysna. Onze volgende stop was Kranshoek, een natuurgebied langs de Garden Route. Een erg mooi bos en heel veel verschillende planten en bomen gezien. Onze laatste stop was de township. De mensen leven erg dicht op elkaar, in kleine en gammele huisjes. Het was erg indrukwekkend om daar rond te lopen. We zijn in de township gaan lunchen bij een restaurant. Daar hebben we echte Suid Afrikaanse kos gehad. Als voorgerecht een salade met Biltong (gedroogd vlees), beef, mais en roosterkoek. En als hoofdgerecht kregen we kip met pap, bonensalade en rijst. We hebben erg lekker gegeten! Onze laatste stop was bij de Rastafarians. Zij leven in een straat in de township. Daar hebben we gepraat met iemand en ben ik veel te weten gekomen over hun geloof en cultuur. Hele vriendelijk mensen met een mooi geloof.
Onze laatste avond van de vakantie moest natuurlijk goed gevierd worden. We zijn naar het Oktoberfest geweest bij Mitchell's brewery in Knysna met een hele groep van het hostel. Helaas heb ik de Duitse schlagermuziek gemist, maar het bier smaakte wel goed. De band speelde erg goed en het was net alsof ik in de kermistent van Gaanderen stond. Ik voelde me helemaal thuis! Een avondje lekker meezingen en dansen!

Morgen is de vakantie dan echt voorbij en beginnen we weer met een nieuwe stageweek.

Veel liefs,
Eefke

• 12 Oktober 2014 - 11:51

Opa Stienissen Gaanderen.:

Hallo Eefke en andere Dames ,
    Jou verslag zojuist gelezen en er van genoten . Dat noem ik nog eens vakantie , En ook nog een vakantie die jullie echt wel nodig hadden .Kun je zoveel indrukken wel verwerken in zoo`n korte tijd ? De foto`s ook even bekeken . Geweldig, om op die olifant te komen , gaat dat met een trap of moet je via de staart naar boven klimmen ? ha-ha. Zitten jullie daar los op ? lijkt mij toch wel erg hoog. Maar een ervaring is het zeker . Ik hoop voor jullie dat er nog vele van zulke tochten mogen komen. Ik vraag me wel af waarom je er een vakantie achteraan geknoopt hebt, want het lijkt me meer een brok vakantie , of wordt er ook nog iets nuttigs gedaan ? Maar dat zal best wel want daar ken ik je te goed voor .Eefke ik ga eindigen en wacht weer een volgend bericht af . Geniet zoveel je kan en tot een volgende keer. Groeten van opa uit het mooie Gaanderen.

• 12 Oktober 2014 - 14:13

Ingrid:

Hoi lieverd.
    Ik kan alweer beginnen met; wat is het toch een prachtig land, wat geniet je ervan en wat onderneem je toch veel.
    Wat een foto s. Mooi dat we op die manier mee kunnen genieten van jouw reis.
    Ik vind de foto met de 3 olifanten mooi maar waar jij opzit die is toch helemaal geweldig.
    Adembenemend om zoiets mee te maken.
    Leuke verkeersborden hebben ze ook.
    Meid geniet maar goed van je tijd daar, dan genieten wij mee.
    Dag lieverd. Tot je volgende verhaal.
    xxx

• 12 Oktober 2014 - 20:10

Ans Van Stigt:

Hey Eefke,
    Supergaaf verslag! Erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt, wauw!! En ja, natuurlijk heb je vakantie verdiend haha! Pak je kans om zoveel mogelijk mee te maken en te beleven, een kans die je niet snel meer krijgt!
    Ook de foto's zijn erg mooi, we krijgen zo een goed beeld wat jij beleeft.
    Voor deze week heel veel plezier en succes met je stage!!
    XxAns

• 15 Oktober 2014 - 16:48

Willemien:

Leuk om weer wat van je te lezen
    geniet er maar goed van.
    groetjes van ons allemaal