De eerste dagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eefke Stevens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Eefke Stevens

Blijf op de hoogte en volg Eefke

10 September 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal,
Ik ben er! Ik zal even een kort verslag doen van de afgelopen paar dagen.
Na het afscheid in Düsseldorf begon dan eindelijk onze reis, onze lange lange reis. Tot Istanbul ging het allemaal prima, geen vertragingen en weinig turbulentie. Toen we eenmaal weer in het vliegtuig zaten duurde het wat langer. We moesten bijna een uur wachten voordat we opstegen. Gelukkig hadden we keuze uit veel nieuwe films, dus zijn we maar vast begonnen met de films. Daarnaast ben ik begonnen met het verrassingscadeau te openen wat ik op het vliegveld heb gekregen. Een Suid Afrika reisboek, waarin mijn familie en mijn vrienden leuke stukjes, gelukswensen in hebben geschreven en veel foto's!
Slapen ging wat moeilijker in het vliegtuig. Schreeuwende baby's, een snurkende vrouw twee stoelen verder en ik kon geen kant op met mijn benen (ja ik met mijn beentjes). Gelukkig heb ik in de ochtend nog een uurtje kunnen slapen.
Na een korte stop in Johannesburg gingen we voor de laatste keer de lucht in. Op naar Cape Town. Vanuit de lucht hadden we prachtig zicht over Cape Town en alles wat erbij hoort (de Tafelberg, het strand en Robbeneiland). Een uur laten dan de bedoeling was, kwamen we aan en daar werden we opgewacht door Karin (project manager) en Paddy en Lizelle (onze Afrikaanse papa en mama). Zij helpen ons wegwijs te maken en zij helpen ons met alles wat we tegenkomen.

Na dat we inkopies hebben gedaan, gingen we dan eindelijk op weg naar ons huisje! De weg naar Genadendal was prachtig! Door de bergen heen met hele wisselende natuur!
Lizelle stopte met de bus, op een zandweg voor een huis: Here it is! We hebben een superleuk huisje. Zeer groot met ieder een eigen kamer. En een buitenbraai! Ik ga mij hier wel thuis voelen!
We hadden echter maar een kwartiertje de tijd om rond te kijken en ons op te frissen, want de andere Genadendalers zaten op ons te wachten in het restaurant. Dus hup weer in de bus en op naar Greyton. Een wat groter plaats naast ons, met meer restaurantjes en winkels.
Het was ontzettend leuk om iedereen weer te zien na de Afrikaanse les en de verhalen van hen te horen.
Na het eten zijn we weer terug gegaan naar ons huis. We waren uitgeput! Thuis hebben we nog een wijntje gedaan en lekker naar bed gegaan.

De volgende dag moesten we alweer vroeg op. We gingen naar Karin toe. Daar kregen we wat meer informatie over de projecten maar voor ons weten we alleen wat voor soort onderzoeken we kunnen gaan doen, maar nog steeds niet precies waar we terecht komen. Maar we wachten gewoon af!
Daarna gingen we de auto ophalen! Een mooie witte, Toyota koekblik, de beste in zijn klasse! Tijdens het tanken liepen we al tegen het eerste probleem aan. Het deurtje van de tank kon niet open. Hebben wij weer. Dus weer terug naar de garage en daar hebben ze er een ander slot opgezet. We konden weer verder. Het auto rijden was zeker een uitdaging! Links rijden, links schakelen maar vooral dat de knipperlichten en de ruitenwissers andersom zijn. We hebben ook erg schone ruiten nu!
Het leukste is dat we maar 4 versnellingen hebben! Oftewel 120 in de 4, toeren maken! Ik hoor mijn rijinstructeur nog zeggen: doorschakelen!
Al met al waren we pas om half 9 thuis. Aangezien we geen zin meer hadden om te koken. Hebben we soep opgewarmd en gebakken eieren gegeten!

Vanochtend hebben we iets uit kunnen slapen en hebben we een rondje sightseeing in Genadendal en Greyton gedaan met Lizelle. Ook zijn we alvast op bezoek gegaan bij het project van Maud bij Mind over Maters. Een project waarbij ze dagbesteding bieden aan mensen met een handicap. Ze hebben een liedje voor ons gezongen en we hebben een rondleiding gekregen. Het was echt heel erg leuk om alles te zien en de mensen zijn hier ontzettend aardig!
We hebben nu eindelijk wat vrije tijd. Dadelijk gaan we airtime (beltegoed) en elektriciteit kopen en even een rondje rijden. Iedere woensdagavond eten de Genadendalers met elkaar. Dus vanavond hoeven we al niet te koken.

Morgen hebben we wel weer een volle planning. We gaan de scholen bezoeken waar onze projecten zullen zijn! Ook gaan we het museum in Genadendal bezoeken.

Tot zo ver mijn eerste reisverslag!
Ik zit hier helemaal op mijn plek en kan niet wachten om volgende week te beginnen met ons project!

Lieve groeten uit Suid Afrika!
Eefke

  • 10 September 2014 - 18:26

    Paps En Mams:

    Hoi Eefke
    Wat een mooi verslag.
    Ja, dat het een mooi land is dat wisten we al maar wat moet het dan bijzonder zijn om er te zijn.
    Zoveel verschillende landschappen je moet er maar goed van genieten!
    Een druk programma maar fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je je al thuis voelt.
    Ik kan me voorstellen dat als je al een beetje rond bent geweest je ook heel graag aan de slag wilt. Daar kom je immers voor.
    Het huisje ziet er leuk uit en toch een bank om te banken. En ieder een eigen kamer dat is ook fijn.
    Fijn om wat van je te lezen en voor nu kunnen we alleen maar zeggen geniet ervan.
    Kusjes paps en mams

  • 11 September 2014 - 15:11

    Kimley:

    Leuk verslag Eefke en fijn wat van je te horen!

  • 13 September 2014 - 22:09

    Willemien:

    Hallo eefke.
    Leuk om te horen dat alles goed gaat..
    Mooie huisje waar je woont.
    Het weer zal wel lekker warm zijn.
    Hier is het ook goed weer, echt kermis weer.
    Emma en ruud zijn er na toe.
    Ze zullen er wel eentje op je drinken, dat je daar een fijne tijd hebt

    Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eefke

Ik ben Eefke, ben 21 jaar jong en woon in Gaanderen. Ik studeer Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de HAN in Nijmegen. Voor mijn studie ga ik 4 maanden stage lopen in Zuid-Afrika! Door middel van deze blog probeer ik jullie een beeld te geven van mijn tijd in Zuid-Afrika.

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 5850

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 01 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: